Rossarin hiihtosuunnistajat

hiihtosuunnistajat

Kuvassa Rossignol Teamin hiihtosuunnistajat Tuuli Suutari, Sonja Mörsky, Tuomas Kotro ja Janne Häkkinen, jotka leireilivät viime viikon maajoukkueen kanssa Saariselän maisemissa.
– Kisakausi on avattu! kertoo Sonja Mörsky. Saariselällä pääsimme vihdoin itse asiaan eli lajitreenien pariin hiihtosuunnistus urastolle, jonka valmennusjohto oli meitä varten loihtinut. Tarjolla oli hyvän ruoan ja treeniseuran lisäksi toinen toistaan vaativampia taitoharjoituksia, joissa viilattiin lajitekniikkaa talven haasteisiin. Leirillä testattiin toki myös uutta kalustoa ja sekös olikin omiaan nostattamaan hymyn jokaisen tiimiläisen huulille.
– Leiriviikon päätteeksi siirryimme Luostolle kauden avauskilpailuihin. Lauantaina kisattiin raateleva keskimatka ja sunnuntaina pitkämatka, jossa luonnonolot ottivat kilpailijoista voiton, kilpailu näet keskeytettiin lumimyräkän vuoksi. Tästä on hyvä ammentaa oppia kohti kauden tärkeimpiä kisoja. Seuraavan kerran kisaamme tammikuun alussa Keminmaalla katsastuskisoissa. Toki sitä ennen ehdimme hakea vauhtia myös sileän hiihtokisoista. Innolla jatkamme siis kautta eteenpäin!
Nämä terveiset meille lähetti Sonja Mörsky.
Onnea koko tiimille alkavaan kauteen!

Leiriterveisiä Juuso Haaralalta

IMG_1415Terveisiä Itävallan Alpeilta!
Kisakausi lähestyy jo kovaa vauhtia ja tällä hetkellä olenkin leireilemässä Ramsaussa FSS ryhmän kanssa, saadakseni lumituntumaa ja hyviä harjoituksia hyvissä olosuhteissa. Kelit ovat olleet mahtavat ja luntakin jäätiköllä on ollut poikkeuksellisen paljon niin kuin kuvista näkyy!

Tällä viikolla ollaan käyty joka aamu jäätiköllä hiihtämässä, joka sijaitsee noin 2700 metrin korkeudessa. Ramsaun kylä, jossa majoitumme, sijaitsee noin 1200 metrin korkeudessa, tällä korkeudella tehdään aina iltapäivän treenit. Iltapäivän treeneissä ollaan pyritty hyödyntämään Itävallan pitkiä nousuja, niin rullasuksilla, kuin myös jalkalenkeillä.

IMG_1394b

Viime viikolla käytiin tekemässä mm. sauvarinne Schladmingissa, Planain pitkään nousuun, joka on myös tunnettu Alppihiihdon maailmancup kisasta. Tässä treenissä noustiin noin tunnin ajan reippaalla vauhdilla, ja nousumetrejäkin tuli 1200m.

Kiitos Juuso leiriterveisistä, kauden avaus tullaan käymään Vuokatissa Suomen Cupissa 29.-30.10. sinne paljon tsemppiä!

Uusien suksien pohjustus

IMG_7929

 

Uusien mustapohjasuksien pohjustus:
Aloita näin:
– pyöristä hieman suksien (sekä perinteisten että luistelusuksien) reunoja hienolla hiekkapaperilla (esim. 240)
– näin vältät että suksi puree lumeen kiinni / haukkaa kun menee kantilleen

Sen jälkeen:
– lämmitä yksi kerros pehmeää vahaa, siklaa ja harjaa heti lämpimänä pois, näin lähtee helposti liat ym. epäpuhtaudet pois
– laita pohjaan puolikovaa vahaa (sininen tai violetti, LF tai tavallinen), siklaa puolilämpimänä, toista kolme kertaa
– yksi kerros kovaa grafiittia mustapohjasukseen, siklaa ja harjaa
– sitten vain kelin mukaista vahaa kerran, hyvä siklaus ja harjaus
Pehmeän vahan käyttö on viime vuosina vähentynyt todella paljon. Kovemmilla vahoilla saadaan kulutuskestävämpää ja liukkaampaa pohjaa.

Sitten vain monot jalkaan ja latua kohti!

IMG_7926

 

Uusien valkopohjasuksien pohjustus:
Pohjustus on muutoin aivan sama kuin mustapohjille, mutta jätä grafiitti pois!

Valkopohjasuksen kisavoitelussa suosittelen että käytetään kovaa vihreää HF vahaa pulverin alla.
Pulveri voidaan myös polttaa suoraan puhtaaseen pohjaan, mutta silloin täytyy laittaa reilusti pulveria (vähintään 1/2 purkkia per pari). Muuten pohja palaa ja suksi täytyy hioa ennenkuin sen saa uudestaan toimimaan.
Muista että valkopohjasuksi täytyy vahata yhtä usein kuin mustapohjasuksikin!

IMG_7923

 

Perinteisen valkopohjan pitovoitelu poikkeaa hieman normaali suksen voitelusta koska suksen pohja on tehty kahdesta eri materiaalista.
Eli vaikka jäykkyysmittaukset näyttäisivät siltä että pitovoidetta voitaisiin laittaa mustan alueen ulkopuolella, näin ei kannata tehdä. Siitä syystä että suksi käyttäytyy potkuvaiheessa eri tavalla kuin normaali suksi.
Suksi on helppohiihtoinen mistä syystä liisterivoitelu kahnaa herkemmin jos voidetta on mustan alueen ulkopuolella. Kannasta kannattaa jopa lyhentää 2-3 senttiä mustan alueen puolelle.

Hionta:
Keväällä tehdyt testit osoittivat että tehdaskuviot toimivat todella hienosti kevät keleillä. Jatkamme kuviotestausta mahdollisimman pian eli palataan asiaan kun saadaan lisää testituloksia!

Terveisin
Tom Jakobsén
tallipäällikkö

IMG_7719

Andrea Julinin leiriterveisiä

14393369_10153893890958457_1684239921_o

 

Andrea Julinia FSS:n leirit ovat vieneet kesäkaudella ja syksyllä Norjaan Sognefelletiin, Muonioon,Solvallaan ja Ylläkselle. Lokakuun alussa leireillään Ramsaussa, Itävallassa. Sen lisäksi Andrea treenasi omalla leirillään Italian Toblachissa.
Andrealla on erittäin hyvä treenikesä takanaan ja valmistautuminen tulevaan kisakauteen on sujunut suunnitelmien mukaan.

14393875_10153893891498457_217027522_o 14394014_10153893891318457_1658528478_o

 

14393936_10153893890543457_108521472_o

Laura Monosen leiriterveiset Sloveniasta

planica

Suomen maajoukkue leireili ensimmäistä kertaa Slovenian Planicassa. Paikka oli hiihtäjien mieleen. Tässä pari kuvaa Laura Monosen leiriltä. -Terveisiä Planicasta, leiri meni hyvin ja treenipuitteet olivat kohdillaan. Sää oli vielä ensimmäistä päivää lukuunottamatta kesäisen lämmintä, kertoo Laura.

planica1

Urheilijaesittelyssä Remi Lindholm

image016

 

Urheilijaesittelyssä Rossignol Racing teamin Remi Lindholm:

Ålder/ikä: 18
Förening/seura: IF Minken
Tränare/valmentaja: Glenn Lindholm
Förra säsongens bästa prestation: 3 stycken top 10 placeringar på junior OS
Viime kauden paras sijoitus: 3 kertaa top 10 nuorten Olympialaisissa
Mål/tavoite: Att tävla på världsnivå. Kilpailla maailman huipulla.
Hårdaste träning/kovin treeni: 10x1000m på bana, var 6minut start. Sluttid allt som allt under 30min. 10x1000m radalla, startti 6 minuutin välein, yhteenlaskettu aika alle 30 min.
Bästa träning/paras harjoitus: Parstakning/tasatyöntö
Favoritmat/lempiruoka: Spenatplättar/pinaattilätyt
Studier/opiskelee: Sotkamon Urheilulukiossa
Hobby/harrastus: Frisbeegolf, långdistans löpning/pitkänmatkan juoksu

Katso Remin video tästä linkistä!

Onnea tulevaan kauteen Remi!

image008

Urheilijaesittelyssä Katariina Lonka

IMG_1547b
Rossignol Racing Teamin Katariina Lonka:
Ikä: 21
Seura: Vehkalahden Veikot
Valmentaja: Marko Mänttäri
Viime kauden paras saavutus: N23 SM-pronssi perinteisen 10km ja Aikuisten SM-kisoissa 11.sija vapaan kympillä.
Tavoitteet: Ensi kaudella nuorten MM-kisoihin pääsy ja pidempi aikainen tavoite on olla joskus taistelemassa maailman parhaan hiihtäjän tittelistä!
Kovin treeni: Ei tule mieleen mitään erityistä kovinta treeniä mutta tonnin vedot radalla juosten on mulle aina kova setti.
Paras treeni: Sauvarinne tai rullahiihto Vuokatin vaaralle.
Lempiruoka: Kaikki kotiruoka on hyvää, mutta erityisesti spagetti ja jauhelihakastike tai isän valmistama poronkäristys.
Ammatti/opiskelu: Tällä hetkellä teen töitä ainostaan hiihdon eteen.
Harrastukset: Lukeminen ja kokkailu.
Toivotamme menestystä tulevalle kaudelle!

Urheilijaesittelyssä Hennariikka Rahkola

hennariikka
Rossignol Racing teamin Hennariikka Rahkola:
Ikä: 24
Seura: Jämin Jänne
Valmentaja: Kalle Lassila
Viime kauden paras saavutus: SM sprintin (V) 8. ja SM 30km (P) 8.
Tavoitteet: Päästä kilpailemaan maailmancupeissa ja SM-kisoissa 7. parhaan joukkoon sijoittuminen
Kovin treeni: Paha kysymys, koska sitä kivempi mitä kovempi treeni on. 😉 Vaikeinta on ehdottomasti lepääminen.
Paras treeni: Lempparitreeneihin kuuluu kaikki tehoharjoitukset. Paras treeni on juosten tehty tehoharjoitus.
Lempiruoka: Kana-chorizopasta
Ammatti: Fysioterapeutti, Liikuntaneuvoja
Harrastus: Hiihdolta jäävä vapaa-aika kuluu muun muassa fysioterapeutin töitä tehdessä. Vapaa-ajan mieluisiin tekemisiin kuuluu leipominen.
Menestystä Hennariikka tulevalle kaudelle!

Urheilijaesittelyssä Eveliina Piippo

eveliina_piippo1

 

Rossignol Racing teamin Eveliina Piippo:

Ikä: 18 vuotta
Seura: Vuokatti Ski Team Kainuu
Valmentaja: Ville Oksanen
Viime kauden paras saavutus: Aikuisten SM-kilpailuissa 9. sija vapaan 10km takaa-ajossa ja N18 SM-kulta vapaan 5km.
Tavoitteet: Olla henkisesti ja fyysisesti niin vahva että voin olla maailman paras maastohiihtäjä.
Kovin treeni: 12 vuotiaana eksyin yksin Saariselällä lumimyrskyssä niin hiihtolenkistä tuli lopulta 60km pituinen. Mökille päästyäni päätin että en enää ikinä hiihdä, mutta jostain syystä löysin itseni ladulta seuraavana aamuna…
Paras treeni: Kaikki Vuokatin UKK:lla tehdyt vaellukset jotka on tullut juostua kilpaa valmentajien ohjeistuksesta huolimatta.
Lempiruoka: Vaihtelee kausittain, tällä hetkellä perunamuusi ja naudan sisäfilepihvi (kypsyys medium- ).
Ammatti/opiskelu: Sotkamon urheilulukion 3. luokka.
Muu harrastus: kavereiden kanssa pelleily, leipominen ja lukeminen.

Menestystä tulevaan kauteen Eveliinalle!